Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

عرضه اولیه «هانیکو» در فرابورس با قیمت 795 تومان انجام می‌شود؛ شرکتی صادرات‌محور با محصولات انحصاری، سودسازی رو به رشد و ارزش‌گذاری مبتنی بر دلار 85 هزار تومانی.

عرضه اولیه هانیکو در فرابورس | IPO با دلار 85 هزار تومانی و سود بالای 1 همت؟

بورس24 : روز شنبه مورخ 22 آبان 1404 قرار است که سهام شرکت «هامون نایزه» در قالب عرضه اولیه مهمان بازار سرمایه شود. شرکت در دو بخش شبکه آب و برق کشور فعالیت دارد:

بازیگر اصلی حوزه تولید لوله و اتصالات چدن نشکن با مصرف در خطوط انتقال آب کشور و همچنین مقاطع فولادی و پایه های چدنی در شبکه برق کشوری با ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن که خب! فعلا 50% از این ظرفیت یعنی 60 هزار تن در سال مورد استفاده است.

دلار 85 هزار تومانی؟

گفته شده که ارزشگذاری این شرکت برای  عرضه اولیه در فرابورس ، هر سهم 795 تومان، با نرخ دلار اردیبهشت 1404 انجام شده! 31 اردیبهشت ماه قیمت دلار حوالی 84 تا 85 هزار تومان بوده و امروز در 21 آذر 1404 این عدد به بیش از 125 هزار تومان رسیده است! بنابراین از حیث ارزش گذاری، می توان تا حد زیادی مطمئن بود که قیمت 795 تومانی سهام کمتر ارزش ذاتی شرکت است.

شایان ذکر است که تیم مدیریتی، با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاری، سود 30% سهام «هانیکو» در یک سال آینده را با انتشار اوراق تضمین کرده است!

جلوتر از رقیب

رقیب «هانیکو» در بورس تهران، «فلوله» است که خب! در بحث صادرات، دقت بفرمایید در نیمه نخست 1404 «فلوله» تنها 140 میلیارد تومان درآمد داشته! حال آنکه «هانیکو» بیش از 1.6 هزار میلیارد تومان! بنابراین در بحث فروش صادراتی تمایز معناداری دیده می شود و البته در دیگر پارامترهای مهم نظیر فروش ریالی و سود خالص نیز «هانیکو» نسبت به «فلوله» جلوتر است.

نکته کنکوری؟!

«هانیکو» یک نکته کنکوری دارد؛ شرکت اکنون با 50% از ظرفیت خود توانسته به پلیر اصلی صنعت تبدیل شود و اگر به عنوان مثال، 50% دوم نیز فعال شود و شرکت با 100% ظرفیت فعالیت کند، پتانسیل رشد بالایی در ارقام درآمدی و سودسازی شرکت وجود خواهد داشت.

بررسی استراتژیک

به طور کلی سبد درآمدی «هانیکو» از سه بخش لوله، اتصالات و پایه های برق تشکیل شده است. عمده مواد مصرفی خطوط تولید نیز آهن قراضه است؛ تقریبا 72%.

شرکت هم در بازار های داخلی فعال است و هم در بازار های صارداتی! به دلیل تحریم ها و سختی جابجایی پول، «هانیکو» اقدام به تاسیس یک شرکت در ترکیه کرده که از این پس (اوایل 2026)، فروش های صادراتی از محل این شرکت انجام شود. ظرفیت این شرکت 70 هزار تن در سال اعلام شده و تقریبا آماده بهره برداری است (تست گرم انجام شده است). بنابراین با احتساب ظرفیت فعلی هانیکو یعنی 120 هزار تن، در آینده نزدیک ظرفیت تولید در گروه «هانیکو» به 190 هزار تن در سال خواهد رسید (مجموعه داخلی + ترکیه)

دلار آزاد

توجه فرمایید که فروش های صادراتی با نرخ آزاد دلار تسعیر می شوند! و بر اساس چشم انداز مثبتی که برای دلار متصور هستیم، این موضوع تاثیر مثبتی بر رقم درآمدهای شرکت خواهد داشت. البته گفته شده که فرآیند رفع تعهدات ارزی صادراتی با واردات مواد اولیه انجام می شود.

خودکفایی در تامین مواد اولیه

صحبت از مواد اولیه شد! در نظر داشته باشید که «هانیکو» در تامین مواد اولیه با ایجاد یک زنجیره تامین پایدار، خودکفا شده است! بدین صورت که 4 شرکت زیرمجموعه داشته و این شرکتها ریسک تامین مواد اولیه را برای «هانیکو» تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده اند.

محصول استراتژیک

محصول کلیدی هانیکو، لوله های چدن نشکن با اتصال فشاری تایتون بوده که از سایز 80 الی 1200 میلی متر تولید می شود. کاربرد اصلی این لوله ها در شبکه آبرسانی و فاضلاب کشور است.

در علم تحلیل استراتژیک، به مزیت های کلیدی شرکتها نسبت به رقبا، Moat یا خندق گفته می شود! مزیت رقابتی اصلی هانیکو نسبت به سایر رقبا آن است که می تواند لوله های چدن با اتصال تایتون را در ضخامت ها و کلاس های فشاری ترجیحی و غیرترجیحی و همچنین کیفیت بسیار بالاتر نسبت به رقبا عرضه کند و همین امر، مزیت رقابتی خاصی به شرکت بخشیده است؛ طوری که مشتریان در بازار های عراق، اسپانیا، اسلوونی و عمان خواهان این محصول هستند.

«هانیکو» در حوزه تولید لوله های مقاوم در برابر زلزله نیز ورود کرده و با مهندسی معکوس نمونه های خارجی توانسته این محصول را از سایز 80 تا 900 میلی متر تولید کند. مهمترین ویژگی این لوله ها، افزایش مقاومت، تامین ایمنی بیشتر و سرعت بالای نصب و مونتاژ است. گفته شده که این محصول به بازار های صادراتی اوکراین، گرجستان، بوسنی، روسیه، عراق و ... وارد شده است.

البته مهندسی معکوس این لوله ها، سرآغازی برای تولید نسل دوم این محصول بود! این بار با طراحی منحصربه فرد تیم هانیکو که نسبت به لوله های نسل اول، مزیت هایی نظیر بهبود انحراف، جابجایی محوری، بهبود عملیات دمونتاژ و حذف گلند و ... دارد. طراحی سایز 300 تا 600 میلی متر این محصول به اتمام رسیده و به زودی وارد سبد درآمدی شرکت می شود.

در سبد محصولات شرکت، محصول انحصاری پایه های برق چدن نشکن نیز دیده می شود که خب! باید گفت که تیم «هانیکو» سومین شرکت در دنیاست که این محصول را تولید می کند! تولید این محصول در دنیا، در انحصار دو کشور چین و آمریکاست.

تنوع مشتریان

از مهمترین ریسک های پیرامون فعالیت «هانیکو» می توان به وصول مطالبات از مشتریان دولتی اشاره کرد! مطالبات دولتی وزن بالایی در کل مطالبات شرکت داشته و تاخیر در تخصیص بودجه به این نهاد ها، ریسک دسترسی به نقدینگی و خواب سرمایه را در «هانیکو» بالا برده است. البته لازم به ذکر است که بنابرگفته شرکت، هزینه مالی ناشی از تاخیر در وصول مطالبات در قیمت فروش محصولات لحاظ می شود و از این حیث، ریسک خواب سرمایه برای «هانیکو» تقریبا مدیریت شده است.

توجه فرمایید که شرکت به خوبی توانسته با حضور در بازار های مختلف و متنوع سازی مشتریان، سهم مشتریان دولتی را از 70% به 40% برساند! (فروش به شرکت های خصوصی و صادراتی به صورت نقدی انجام می شود).

ترکیب سهامداران «هانیکو»

ترکیب سهامداران «هانیکو» بدین صورت است که تقریبا 97% از سهام شرکت در اختیار سهامداران اصلی بوده و تقریبا 3% قرار است وارد بورس ایران شود! این مطلب از این جهت حائز اهمیت است که هر چه میزان سهام عرضه شده به بورس کمتر باشد، به اصطلاح سهام خشک تر بوده و پتانسیل حرکات شارپ در سهام بیشتر خواهد بود.

ترکیب سهامداری زیر را دقت بفرمایید:

  • شرکت توسعه صنعتی مشفق: 56.25% از سهام
  • شرکت توسعه و تامین شریف: 34.06% از سهام
  • شرکت تدبیر فردای نیک: 7% از سهام

بررسی پارامتر های مالی

تعدیل مثبت حتمی

تیم مدیریتی «هانیکو» در صورت های مالی دوره 1404 برآورد کرده بودند که سود خالص برابر با 589 میلیارد تومان خواهد بود! اما در جلسه معارفه اشاره شد که تعدیل مثبت جذابی در انتظار شرکت خواهد بود! چرا که در دوره 9 ماهه به سود مذکور خواهد رسید! بر همین اساس برآورد می شود که سود خالص دوره 1405 به بیش از 1 همت خواهد رسید.

انحراف مثبت درآمدها

پوینت جذاب عملکرد شرکت در نیمه نخست 1404 آن است که توانسته انحراف مثبت قابل ملاحظه ای در رقم درآمدها ثبت کند! بدین صورت که رقم درآمدها در سطح 2.07 همت تارگت شده بود! اما در واقعیت به 2.65 همت درآمد رسیده و عملا 127% بودجه را کاور کرده است. رقم درآمدها در 6 ماهه نخست 1404 جامپ سه رقمی را نسبت به دوره مشابه ثبت کرده که خب! این رشد 100% درآمدها در سایه افزایش نرخ فروش محصولات و بالابردن وزن محصولات گرانتر در سبد درآمدی بوده است.

جهش 168% سود ناخالص

با وجود رشد 100% رقم درآمدها، بهای تولیدات در سطوح کمتر از این عدد نگه داشته شده و بر همین اساس سرفصل سود ناخالص رشد سنگین 168% را ثبت کرده است؛ بهبود حاشیه سود ناخالص از 21.5% به تقریبا 29% در سایه مدیریت بهای تمام شده، بهبود ترکیب سبد فروش و افزایش مقایسه تولید و فروش.

جامپ 194% سودخالص

همچنین در جامپ 194% سود خالص، حاشیه سود خالص نیز از 9.4% به حوالی 14% رسیده که خب! بیانگر تقویت پتانسیل سودسازی شرکت است. در صورت های مالی دیده می شود که با وجود رشد سنگین سود خالص، سود هر سهم مجموعه تغییر آنچنانی نکرده که خب! مهمترین دلیل این رویداد، افزایش سرمایه ای است که شرکت از 350 به 655 میلیارد تومان داشته است.

هانیکو

کیفیت سود

البته در صورت جریانات نقدی شرکت نیز پارامتر مهمی به چشم می خورد و آن، بهبود سرفصل خالص وجوه نقد عملیاتی است؛ از منفی 57.6 میلیارد خروجی در دوره مشابه به مثبت 360 میلیارد تومان ورودی! چنین تغییری، یک مهر تایید بر کیفیت سود و همچنین توان شرکت برای تداوم این روند سودسازی ارزیابی می شود.

از منظر تقسیم سود، در سالهای اخیر، بیش از 70% سود بین سهامداران تقسیم شده و البته باید گفت تقسیم سود های آتی متناسب با شرایط روز شرکت و سرمایه گذاری ها خواهد بود.

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در بیزینس هایی که خندق رقابتی خاص برای خود ساخته اند، همواره یکی از مطمئن ترین روش های رشد سرمایه در بلند مدت است. در حال حاضر، «هانیکو» چندین مزیت رقابتی خاص دارد:

  • سهم بالا در بازار های صادراتی و داخلی،
  • سبد محصولات خاص و انحصاری،
  • کارخانه ترکیه که مثل یک سوخت جدید به کمک شرکت اصلی می آید و حضور در بازار های صادراتی را تضمین می کند،
  • زنجیره تامین کامل و حداقل سازی ریسک تامین مواد اولیه و

تاثیر پذیری از دلار آزاد، چرخش در سبد مشتریان از دولتی به خصوصی و صادراتی، پتانسیل فعال کردن 50% دوم ظرفیت و ورود به بازار های جدید و …. «هانیکو» را به یک سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران ارزش محور در بورس ایران تبدیل می کند. به خصوص آن که ارزشگذاری شرکت با دلار 85 هزار تومانی انجام شده است!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 287
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24